18 maj o 13:00 – 19 maj o 22:00
Strgard
Ideą, która wydaje się być nadrzędną dla Festiwalu Sztuki w Mieście, jest szeroka dostępność wydarzeń artystycznych, rozumiana jednak nie tylko, jako możliwość nieodpłatnego obejrzenia wystawy w miejscu, które jest wystawom dedykowane. Dostępność rozumiana jest w tym przypadku, jako możliwość spotkania z dziełem - obiektem, akcją lub samym artystą w miejscach dotychczas nieutożsamianych z działaniami artystycznymi. Sztuka, w myśl tej idei, ma być bliżej, ma się dziać, ma być na wyciągnięcie ręki i zaskakiwać.
Organizatorzy stawiają przede wszystkim na różnorodność doświadczenia zapraszając do udziału artystów od dawna związanych ze Stargardem, aktywnych lokalnie, ale również twórców, którzy ze Stargardu pochodzą lub wiąże ich z miastem jakaś szczególna więź.
Takie założenia mogą zostać zrealizowane na niezliczoną ilość sposobów, ponieważ artystów nie ogranicza przestrzeń wystawiennicza, format czy z góry narzucony charakter działania. Jest to, więc doskonały zwrot w kierunku sztuki współczesnej, tworzonej przez artystów, sztuki aktualnej, poruszającej ważne i ważkie tematy i realizowanej w atrakcyjny, nowy dla odbiorców sposób.
Tego rodzaju działania można z pewnością zaliczyć do obszarów sztuki efemerycznej, która zakłada nietrwałość dzieła czy jego krótki czas trwania. To idea dość już odległa, mająca korzenie w latach 60 wraz z początkami happeningu, obecnie jednak nabywa charakteru intermedialnego. Dla przykładu performance może mieć wymiar do kamerowy lub po prostu zostać zarejestrowany, dzięki czemu można zakładać jego czasową ekspozycję i celową powtarzalność. Działania efemeryczne to także site specific, mające swoje korzenie w land-arcie i przeznaczone już na etapie koncepcyjnym do konkretnej, wybranej przez artystę przestrzeni, obiekty dedykowane czy inspirowane miejscem.
Wiele takich realizacji dialoguje z przestrzeniami o szczególnym znaczeniu, ważnymi dla lokalnej historii, często zapomnianymi lub wykluczonymi, przez co daje szansę na ich ponowne odkrycie i dowartościowanie
Efemeryczny może być także street-art, zupełnie odchodzący od wielkoformatowych działań malarstwa ściennego, murali czy graffiti. Street-art, jako działania uruchamiające przestrzeń miasta - wlepka, drobne instalacje robione nawet na szydełku, haft miejski, moda. Tego rodzaju działania wprowadzają nas w przestrzenie sztuki krytycznej, społecznie zaangażowanej, która jest reakcją artystów na rzeczywistość. To błyskotliwy komentarz, refleksja, które na długo zapadają w pamięci.
Szczególnie interesujące w kontekście idei festiwalu w Stargardzie wydają mi się możliwe działania o tendencjach sztuki partycypacyjnej, sztuki współpracy. To działania artystyczne, które, oczywiście w zależności od założeń twórcy, włączają mieszkańców, wybrane grupy społeczne, mniejszości, by wspólnie realizować projekt, którego cele są szersze niż powstanie samego dzieła. To sztuka niosąca zmianę, będąca formą komunikacji, nierzadko dająca głos tym, który z tak wielu powodów mogą być niesłyszalni. Zadaniem artysty jest, więc poznanie miejsca, w którym pracuje, wnikliwa obserwacja i diagnoza oraz nawiązanie relacji odpowiedniej dla indywidualnego sposobu pracy.
Festiwal Sztuki w mieście otwiera perspektywę dla wymiany doświadczeń i różnorodności, która w pewnym sensie zaczyna się w jednym miejscu – w Stargardzie. To niekoniecznie podróż sentymentalna, możliwe, że także krytyczna, refleksyjna, z pewnością wnosząca nowe spojrzenie i świeżość w znane dotąd obszary. Spotkamy się, więc z myślową i ideową rewitalizacją przestrzeni muzealnych i stargardzkich galerii, w których artyści różnych pokoleń będą wspólnie tworzyć ekspozycje, a także podejmą żywy dialog z mieszkańcami Stargardu.
Warto zobaczyć