23. Wiosenne Koncerty Gitarowe
21-22 marca 2020
Zamek Książąt Pomorskich w Szczecinie, Galeria Gotycka Zamku (wejście J), ul. Korsarzy 34
Wiosenne Koncerty Gitarowe już na stałe wpisały się w kalendarz szczecińskich wydarzeń kulturalnych. Są jedną z najstarszych cyklicznych imprez muzycznych miasta (organizowane są od 1998 roku). Dzięki zróżnicowanym stylistycznie koncertom, których wspólnym mianownikiem jest wyjątkowe brzmienie gitary klasycznej, wydarzenie skupia szerokie grono miłośników dobrej muzyki. Każdego roku gościmy artystów reprezentujących najwyższy światowy poziom. W Zamku Książąt Pomorskich prezentowali się m.in.: Zoran Dukić (Chorwacja), Ricardo Gallen (Hiszpania), Aniello Desiderio (Włochy), Susana Prieto (Hiszpania), Alexis Muzurakis (Grecja), Marcin Dylla, Łukasz Kuropaczewski.
Kierownikiem artystycznym Wiosennych Koncertów Gitarowych jest Piotr Pałac, szczeciński gitarzysta i pedagog.
PROGRAM XXIII WIOSENNYCH KONCERTÓW GITAROWYCH:
21 marca (sobota), godz. 18:00
Koncert inauguracyjny
Andrzej Grygier – gitara
W programie m.in.: R. Sierra, A. Jose, A. Tansman
22 marca (niedziela), godz. 18:00
Duet gitarowy
Woch-Guzik Duo
Robert Guzik – gitara
Adam Woch – gitara
W programie m.in.: F. Carulli, S. Assad, A. Piazzolla
28 marca (sobota), godz. 18:00
Pieśni szekspirowskie
Mateusz Ławniczak – lutnia, śpiew
W programie m.in.: J. Dowland, R. Johnson, T. Morley
29 marca (niedziela), godz. 18:00
Koncert finałowy
Zsombor Sidoo (Węgry) – gitara
W programie m.in.: J.S. Bach, D. Aguado, H.W. Henze
OPISY KONCERTÓW:
Koncert inauguracyjny
21.03 (sobota), godz. 18:00
Galeria Gotycka (wejście J), bilety: 50 zł, 30 zł (ulgowe)
Wykonawca:
Andrzej Grygier – gitara
Program:
Antonio Jose – Sonata
Mario Castelnuovo-Tedesco – „Gdy rozum śpi, budzą się demony” – Kaprys nr 18
Roberto Sierra – Sonata
Leo Brouwer – Sonata
Aleksander Tansman – Cavatina
Andrzej Grygier urodził się w 1998 r. w Lesznie. Naukę gry na gitarze rozpoczął w wieku 7 lat. Jest absolwentem PSM I stopnia im. R. Maciejewskiego w Lesznie i Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej II stopnia im. Jadwigi Kaliszewskiej w Poznaniu (tzw. „szkoły talentów”) w klasie mgr Macieja Kończaka. W 2017 r. rozpoczął studia w Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu w klasie dr hab. Łukasza Kuropaczewskiego. Jest laureatem 25. pierwszych nagród (w tym nagrody Grand Prix) na ogólnopolskich i międzynarodowych konkursach gitarowych. Są wśród nich nagrody na tak prestiżowych festiwalach i konkursach, jak: w Weimarze (Niemcy), Zrucu nad Sazavou (Czechy), Gorizzi (Włochy), Stuttgarcie (Niemcy), Velbert (Niemcy), Żorach, Zagrzebiu (Chorwacja), Olsztynie i Tychach. Pobierał lekcje mistrzowskie u tak wybitnych muzyków, jak: M. Barrueco, G. Bianco, P. Ceku, A. Desiderio, Z. Dukic, Duo Melis, M. Dylla, H.Käppel, D. Kavanagh, Ł. Kuropaczewski, C. Marchione, P. Pegoraro, J. Perroy, P. Romero, M. Tamayo, A. Vidovic, X. Yang, P. Zaleski. Jest stypendystą: Prezydenta Miasta Leszna, Krajowego Funduszu na rzecz Dzieci, Stowarzyszenia Vividus w Poznaniu, Lions Club Poznań Polonia. Za osiągnięcia artystyczne otrzymał również Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za lata szkolne: 2011/2012, 2013/2014 i 2015/2016 oraz stypendium „Młoda Polska” w 2013 r. Koncertował na wielu festiwalach muzycznych odbywających się w: Polsce, Rosji, Słowacji, Belgii, Chorwacji. Występował również z: orkiestrą AUKSO pod dyrekcją M. Mosia, moskiewską orkiestrą pod dyrekcją I. Gajsina, orkiestrą ZSM pod dyrekcją W. Bednarka.
Duet gitarowy
22 marca (niedziela), godz. 18:00
Galeria Gotycka (wejście J), bilety: 50 zł (normalne), 30 zł (ulgowe)
Wykonawca:
Woch-Guzik Duo
Program:
Ferdinando Carulli (1770-1841) – Serenada A-dur, op.96 (10’)
Manuel de Falla (1876-1946)
•Danza del Molinero
•Danza Española from La Vida Breve
(5’30) 15’30
Sergio Assad (1952) - Suite One Week In Rio (zadedykowane Woch & Guzik Duo w 2016 r.)
•Chacara do Ceu on Monday
•Corcovado on Tuesday
•MAM on Wednesday
•Forró de Santa on Thursday
•Parque Lage on Friday
•Semente on Saturday
•Maracanã on Sunday
(13’30) 29’
Egberto Gismonti (1947) – Palhaco
(3’15) 32’15
Marco Pereira (1950) – Bate Coxa
(4’) 36’15
Astor Piazzolla
•Melancolico
•Triunfal
•Contratiempo
9’ (45’15)
Isaac Albéniz (1860-1909) – Cordoba
(5’30) 50’45
Egberto Gismonti (1947) – 7 Anéis
(8’) 58’45
Anonim – Walc wenezuelski Quiero ser tu sombra
(3’) 61’45
Woch-Guzik Duo – zespół założony w 2011 r. przez Adama Wocha i Roberta Guzika, dwóch gitarzystów, studiujących na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Do ich największych sukcesów można zaliczyć II miejsce na X Europejskim Konkursie Gitarowym „Enrico Mercatali” (Gorizia, Włochy, 2013 r.). W tym samym roku duet został laureatem Międzynarodowego Konkursu Muzycznego IBLA Grand Prize, co zaowocowało zaproszeniem na tournée koncertowe w Stanach Zjednoczonych (2014 r.), zakończone koncertem w nowojorskiej Carnegie Hall. Zespół spotkał się z uznaniem publiczności i zyskał bardzo dobre recenzje. W 2015 r. duet koncertował na festiwalu Polska Akademia Gitary w Poznaniu – największym wydarzeniu gitarowym w tej części Europy, podczas którego występują najbardziej utalentowani muzycy klasyczni i gwiazdy jazzu. W 2016 r. zespół zadebiutował w Azji cyklem koncertów w Pekinie, co spotkało się z gorącym przyjęciem przez chińską publiczność. Woch & Guzik Duo współpracuje również z najsłynniejszym duetem gitarowym Sergio i Odaira Assada. Współpraca ta zaowocowała napisaniem przez Sergio Assada siedmioczęściowej kompozycji „One Week in Rio” i zadedykowaniem utworu duetowi Woch & Guzik. Światowa premiera miała miejsce w marcu 2017 roku w Warszawie i we Wrocławiu. Premiera utworu dodatkowo została uświetniona koncertem duetu braci Assad.
W 2018 r. Adam Woch i Robert Guzik mieli kolejną trasę po Azji, tym razem z koncertami w Tajlandii i Wietnamie. W tym samym roku otrzymali II miejsce i nagrodę specjalną dla najlepszego duetu na Międzynarodowym Konkursie Zespołów Kameralnych w ramach 22. edycji Ossola Guitar Festival.
W 2019 r. w DUX – najważniejszej polskiej wytwórni związanej z muzyką poważną, duet wydał swój debiutancki album. Premiera płyty odbyła się w czerwcu 2019 r. w Warszawie.
Pieśni szekspirowskie
28 marca (sobota), godz. 18:00
Galeria Gotycka (wejście J), bilety: 50 zł (normalne), 30 zł (ulgowe)
Wykonawca:
Mateusz Ławniczak (lutnia, śpiew)
Program:
„Weepe You No More” – John Dowland
„The willow song” – Robert Johnson
„Pastime with good company” – Henry Tudor
„Come again sweet love doth now invite” - John Dowland
„Can he excuse my wrongs” - John Dowland
„Now O now I needs must part” – John Dowland
„Where the bee sucks” – Robert Johnson
„Full fathom five” – Robert Johnson
„Oh mistress mine” – William Byrd
„If My Complaints” – John Dowland
„It was a lover and his lass” – Thomas Morley
Mateusz Ławniczak jako jeden z nielicznych prezentuje pieśni okresu renesansu będąc jednocześnie wokalistą i akompaniatorem. Ten rzadki sposób wykonania stanowi próbę wskrzeszenia dawnej tradycji, której prawdopodobnie najsłynniejszym reprezentantem był Francesco Petrarca. Sławny „cantore al liuto” miał zwyczaj wykonywania w ten sposób własnej poezji. Bez wątpienia późniejszy John Dowland, angielski kompozytor, lutnista i wprawny wokalista, również wykonywał swoje pieśni samodzielnie. Mateusz Ławniczak jest muzykiem otwartym, starającym się dochować wierności tradycji muzycznej, przy jednoczesnym kształtowaniu indywidualnej interpretacji. Sposób jego śpiewu jest świadomym wyborem, do pewnego stopnia zbieżnym z poglądem Johna Pottera, autora książki „Tenor: History of a Voice”, który twierdzi, że przedromantyczny sposób śpiewu bardziej stawiał na wyrazistość tekstu i na indywidualność brzmienia niż na idealne odtworzenie typu głosu. Interpretacje jego są z jednej strony efektem wiedzy historycznej i gruntownego zrozumienia tekstu, a z drugiej – indywidualnym podejściem do utworu i unikaniem stosowania utartych schematów. Cechą charakterystyczną muzyka jest także naturalna łatwość gry, niekiedy w bardzo trudnych technicznie akompaniamentach, a także talent do ekspresji. Twórczym poszukiwaniom artysty towarzyszy profesjonalne wykształcenie w grze na instrumencie oraz głębokie zainteresowanie kulturą renesansowej Anglii, rozwijane podczas studiów na Wydziale Filologii Angielskiej we Wrocławiu. Wszystko to doprowadziło do oryginalnego projektu, który spotkał się z uznaniem i zainteresowaniem w kraju i zagranicą. Mateusz Ławniczak ma na koncie występy w Radiu Wrocław, Telewizji Wrocław i na antenie Polskiego Radia 2. Grał m.in.: w ramach festiwalu Maj z Muzyką Dawną (Wrocław), podczas cyklu Zamkowe Kameralia (Malbork), na międzynarodowym festiwalu w Tytuvenai (Litwa), dwukrotnie w Muzeum M.K. Ciurlionisa (Litwa), w ramach Viljandi Early Music Festival (Estonia) oraz podczas Polsko-Niemieckich Dni Gitarowych (Frankfurt). W 2017 r. został laureatem Gdańskiego Festiwalu Szekspirowskiego za „szlachetne przybliżenie muzyki czasów elżbietańskich”. Ostatnim jego sukcesem jest występ w ramach Polskiej Akademii Gitary – festiwalu organizowanego przez światowej sławy gitarzystę Łukasza Kuropaczewskiego – był to koncert w ramach Postojna International Guitar Festival 2019 (Słowenia). Kilka razy wystąpił z serią koncertów na Fuertawenturze (Wyspy Kanaryjskie) w ramach festiwalu organizowanego przez fundację Blasa Sanchesa. Mateusz Ławniczak jest absolwentem Akademii Muzycznej we Wrocławiu w klasie gitary prof. Piotra Zaleskiego oraz Waldemara Gromolaka. Jest także wieloletnim członkiem zespołu Jacaras, z którym w ubiegłym roku nagrał drugą płytę.
Koncert finałowy
29 marca (niedziela), godz. 18.00
Galeria Gotycka (wejście J), bilety 50 zł (normalne), 30 zł (ulgowe)
Wykonawca:
Zsombor Sidoo
Program:
J. S. Bach: Sonata in a minor (BWV 1003)
•Grave
•Fuga
•Andante
•Allegro
Dionisio Aguado: Trois Rondo Brillantes op. 2 nr. 2
Manuel M. Ponce: Sonata Romantica
•Allegro ma non troppo, e semplice
•Andente espressivo
•Allegretto vivo
•Allegro ma non troppo e serioso
Hans Werner Henze: Royal Winter Music, Second Sonata
Mad Lady Macbeth
Zsombor Sidoo pochodzi z Węgier i uznawany jest za jednego z najbardziej obiecujących gitarzystów młodego pokolenia, budząc zainteresowanie jurorów oraz międzynarodowej publiczności. Urodził się w 1997 r. w Budapeszcie. Naukę rozpoczął w wieku 8 lat. Początkowo pobierał lekcje u Laszlo Gulyása. Dwa lata później jego mentorem został dr József Eötvös, który wykładał na Akademii Muzycznej w Budapeszcie. Zsombor Sidoo brał u niego lekcje do 2011 r. Następnie Eötvösa zastąpiła Melinda Tóth, a po niej obowiązki nauczycielskie przejął prof. Paolo Pegoraro. Pedagog przyjął Zsambora Sidoo na kurs przygotowawczy, który odbywał się w Konserwatorium Wiedeńskim. W semestrze zimowym 2016/2017 Zsombor Sidoo otrzymał stypendium miasta Graz. Artysta koncertuje w prestiżowych salach, na swoim koncie ma występy w: Bazylice Santa Eufemia w Grado, Mozarthaus w Augsburgu, Ehrbar Hall w Wiedniu czy Fricsay Ferenc Concert Hall w Segedynie. Jest laureatem wielu międzynarodowych konkursów: XI Międzynarodowego Konkursu im. Anny Amalii dla młodych gitarzystów (Weimar), X Międzynarodowego Konkursu Gitarowego w Oberhausen (Niemcy) czy XV Międzynarodowego Konkursu Gitarowego Premio Enrico Mercatali w Gorizii (Włochy). Współtworzy też kilka wydarzeń kulturalnych związanych z muzyką współczesną. Na swoich koncertach prezentuje starannie dobrany program, zawsze najwyższej klasy arcydzieła z różnych epok. W 2019 r. została wydana jego debiutancka płyta CD z trzema sonatami J. S. Bacha, M. M. Ponce'a i H. W. Henze.
WSPÓŁPRACA REDAKCYJNA: RMF Classic