27 - 28 kwietnia 2024
Regionalne Centrum Kultury w Kołobrzegu
Nowe Horyzonty Tournée 2024 w Kołobrzegu!
W ramach wiosennego Nowe Horyzonty tournée w dniach 27-28 kwietnia w Regionalnym Centrum Kultury w Kołobrzegu im. Z. Herberta zaprezentujemy:
- „Samsarę” Loisa Patiño – nagrodzoną w Berlinie duchową podróż po Laosie;
- „Delikwentów” Rodrigo Moreno – zaskakujący i zabawny kryminał z nowohoryzontową puentą;
- „Eurekę” – kontemplacyjne kino Lisandro Alonso z Viggo Mortensenem w roli głównej;
- „Wśród wyschniętych traw” – nagrodzony na festiwalu w Cannes poemat mistrza Nuri Bilge Ceylana.
Każdy z tych filmów zaoferuje inny rodzaj kontemplacji i inną historię – wszystkie łączy jednak wątek natury, która otula i koi, rzuca wyzwania i przypomina o ludzkich ograniczeniach. Dzięki temu nowohoryzontowe tournée idealnie wpisuje się w czas, gdy ziemia wiosennie budzi się do życia.
📆 27-28.04.2024
Sala widowiskowa RCK, ul. Solna 1
Bilety: 25 zł (normalny), 20 zł (ulgowy/Karta Mieszkańca) do nabycia w kasie RCK i na tobilet.pl
PROGRAM:
27.04 (sobota)
- g. 16.00 – „Samsara” reż. Lois Patiño, Hiszpania 2023, 114’
- g. 19.00 – „Delikwenci” reż. Rodrigo Moreno, Argentyna/Brazylia/Luksemburg/Chile 2023, 189’
28.04 (niedziela)
- g. 16.00 – „Eureka” reż. Lisandro Alonso, Argentyna/Francja/Portugalia 2023, 146’
- g. 19.00 – „Wśród wyschniętych traw” reż. Nuri Bilge Ceylan, Turcja/Francja/Niemcy/Szwecja 2023, 197’
O FILMACH:
SAMSARA
reż. Lois Patiño, Hiszpania 2023, 114’
Zdobywca Nagrody Specjalnej Jury na Berlinale, najnowszy film Loisa Patiño, którego „Czerwony księżyc” prezentowaliśmy w nowohoryzontowym konkursie w 2020 roku. Magiczna, przepełniona współczuciem, łagodna, a przy tym przeszywająca „Samsara” na początek zabiera nas do Laosu i zostawia na łonie oszałamiającej bujnej natury w towarzystwie młodziutkich buddyjskich mnichów. Widzimy, jak u łoża Mony pewien chłopiec czyta Tybetańską księgę umarłych, by pomóc jej przeprawić się na tamten świat. Laotański rozdział tej opowieści, obfitujący w zachwycające obrazy, których nie powstydziłby się Apichatpong Weerasethakul, też kończy się przeprawą: zaskakującym reżyserskim gestem, który zamienia seans w przeżycie spoza kinowego banału, w doświadczenie immersyjne, dowodzące, że czasem najwięcej widać, gdy zamknie się oczy. A gdy je otworzymy, będziemy już w zupełnie innym miejscu.
DELIKWENCI
reż. Rodrigo Moreno, Argentyna/Brazylia/Luksemburg/Chile 2023, 189’
„Delikwenci” Rodrigo Moreno to jeden z niekwestionowanych przebojów ostatniego Cannes. Ta przezabawna, nieprzewidywalna, pełna fantazji i uroku opowieść rozpoczyna się jak dramat obyczajowy o sfrustrowanym monotonną egzystencją urzędniku, by nieoczekiwanie zamienić się w rasowy kryminał o napadzie na bank. A to dopiero początek! Moreno przekonuje nas bowiem, że prawdziwe życie i prawdziwe kino zaczyna się wtedy, kiedy ściągamy uniformy, radykalnie zrywamy z kieratem codzienności, iluzją zawodowego i artystycznego bezpieczeństwa i z egzystencjalną i kinową rutyną. Jego bohaterowie, kasjerzy Román i Morán, wkraczają więc na terytorium przygody, gdzie w towarzystwie bohemy będą poznawać wartość (i cenę) wolności. Prezentowana w sekcji Un Certain Regard arthouse’owa komedia kryje w sobie – niczym sejf, którego zawartość plądrujemy z zachwytem – mnóstwo niespodzianek.
EUREKA
reż. Lisandro Alonso, Argentyna/Francja/Portugalia 2023, 146’
Pierwszy od dziewięciu lat film Lisandro Alonso miał premierę w Cannes w ramach pokazów specjalnych. Enigmatyczne, oniryczne dzieło Argentyńczyka płynnie przemieszcza się pomiędzy kilkoma epokami, gatunkami i konwencjami. Czarno-biały western (z Chiarą Mastroianni i Viggo Mortensenem w obsadzie), skąpany w czerwono-niebieskich światłach radiowozu współczesny kryminał, którego akcja rozgrywa się w rezerwacie Indian w Dakocie, i wreszcie zanurzona w latach 70. przypowieść o winie, karze i gorączce złota w amazońskiej dżungli. „Eureka” skupia się na kwestii reprezentacji. Jej bohaterowie, rdzenni mieszkańcy obu Ameryk, zamknięci są w narzuconych im ramach, a ucieczką przed przesądzonym przez kolonizację (także artystyczną) losem jest nieustanny ruch, przemieszczanie w stronę tego, co nieuchwytne, radykalna przemiana. Tym procesem podlega także sam film, który nie przywiązując się do żadnej narracji, uwalnia od ich kategoryczności zarówno bohaterów, jak i widzów. To, co łączy wszystkie części „Eureki”, to hipnotyczny rytm, gęstość i uroda obrazów. Jednym z producentów filmu jest wybitny amerykański dokumentalista Roberto Minervini.
WŚRÓD WYSCHNIĘTYCH TRAW
reż. Nuri Bilge Ceylan, Turcja/Francja/Niemcy/Szwecja 2023, 197’
Mistrz kina tureckiego Nuri Bilge Ceylan, autor „Uzaka”, „Pewnego razu w Anatolii” i „Zimowego snu”, ponownie zachwycił publiczność festiwalu w Cannes kinem melancholijnym i epickim w metrażu. Główny bohater Samet wraca do zanurzonej w śniegu anatolijskiej wioski, gdzie jest nauczycielem plastyki. Czuje się lepszy niż wszyscy wokół niego, czeka na awans, tymczasem zostaje oskarżony przez dwie uczennice o niewłaściwe zachowanie… Ceylan kreśli portret człowieka zapatrzonego w puste ideały, kogoś kategorycznie wierzącego w system wartości, który sam stworzył – wiecznie oskarżającego, miotającego się, oślepionego w swoim egoizmie. „Wśród wyschniętych traw” to studium narcyzmu – cierpliwie zbudowane z impresji, fenomenalnych dialogów, emocjonalnych starć i prostych, choć przemyślanych statycznych ujęć. To kino piękne wizualnie, zatopione w dygresjach, pełne przenikliwych sformułowań. Ceylan pozostaje wierny sobie – i dobrze!
Warto zobaczyć