Trasa ma dwie odnogi w północnej części województwa, które zbiegają się w Białogardzie. Jedna prowadzi z Mielna przez Koszalin; natomiast druga bierze swój początek w Kołobrzegu i w większości biegnie po nasypie dawnej linii kolejowej przez Gościno i Karlino. Za Białogardem trasa wiedzie na południe do Wałcza. Pomiędzy Połczynem-Zdrojem a Złocieńcem trasa prowadzi drogą rowerową zbudowaną na nasypie dawnej linii kolejowej. W Złocieńcu trasa będzie krzyżowała się z Trasą Pojezierzy Zachodnich stanowiąc łącznik, „pomost” pomiędzy Pojezierzem a Bałtykiem. Od Wierzchowa do Wałcza trasa będzie biegła po terenie dawnej linii kolejowej. Trasa kończy się za Wałczem w miejscowości Dobino i może być w przyszłości konturowana na południe Polski, w szczególności do Poznania.
Całość trasy ma przekrojowy charakter zarówno w wymiarze społeczno-ekonomicznym jak również krajobrazowym. Trasa biegnie przez najbardziej charakterystyczny krajobraz w województwie. Począwszy od panoramy morza bałtyckiego, moreny Szwajcarii Połczyńskiej, pojezierza i doliny rzeczne kończąc na wielkich, zwartych kompleksach leśnych.
Trasa biegnie przez najbardziej charakterystyczny krajobraz w województwie. Począwszy od panoramy morza bałtyckiego, moreny Szwajcarii Połczyńskiej, pojezierza i doliny rzeczne kończąc na wielkich, zwartych kompleksach leśnych.
Trasa składa się z następujących etapów:
I Kołobrzeg - Białogard ok. 55km
Ten etap trasy nie jest jeszcze oznakowany, a w przebiegu znajdują się jeszcze miejsca gdzie będą budowane drogi dla rowerów. Mimo to trasa jest w większości przejezdna i bezpieczna.
Początek trasy znajduje się przy Molo w Kołobrzegu. Następnie, głównie drogami rowerowymi, dojeżdżamy do Zieleniewa gdzie zaczyna się asfaltowa droga rowerowa poprowadzona po dawnym torowisku kolejowym. Odcinkiem tym dojedziemy przez Gościno do Karlina. Niestety dojazd do Białogardu nie został jeszcze wybudowany. Droga wojewódzka nr 163 na tym odcinku nie jest przyjazna rowerzystom. Można jednakże przejechać trasą alternatywną - szutrową drogą leśną do Rościna, następnie mało uczęszczaną drogą asfaltową.
IA Mielno - Koszalin - Białogard ok. 46km
Początek tej odnogi znajduje się przy pomniku Morsa w Mielnie. Następnie trasa przebiega po wydzielonych drogach rowerowych do Koszalina i dalej Strzekęcina, w którym znajduje się Bursztynowy Pałac. Od tego miejsca trasa przebiega po drogach asfaltowych o małym natężeniu ruchu do Pomianowa. Wyjątkiem jest krótki odcinek Wronie Gniazdo - Żeleźno nawierzchni gruntowej. Odcinek od Pomianowa do Białogardu docelowo będzie przebiegał przez Dargikowo jednakże do momentu wybudowania drogi rowerowej na wale przeciwpowodziowym rzeki Liśnicy nie jest przejezdny. Alternatywnie można przejechać drogą powiatową Pomianowo - Białogard na której występuje umiarkowany ruch samochodów.
II Białogard - Złocieniec ok. 69km
Etap ukończony.
Do punktów początkowych tego etapu najłatwiej się dostać pociągiem. Stacja Białogard jest dużym węzłem kolejowym na którym zatrzymują się zarówno regionalne pociągi relacji Szczecin – Słupsk i Kołobrzeg – Poznań oraz pociągi dalekobieżne. Z kolei ze Złocieńca możemy dostać się do Szczecina lub Szczecinka pociągami regionalnymi gdzie przesiądziemy się na inne relacje.
Na przebieg trasy składają się dwa podobnej długości etapy: wyjeżdżając z Białogardu poruszamy się lokalną drogą powiatową o znikomym ruchu. Mijamy małe wioski, przemierzając pagórkowaty teren. Dookoła otacza nas urozmaicony krajobraz łąk, pól i lasów. W Rąbinie blisko trasy możemy zobaczyć pałac z początku XX w. , w Lipiu średniowieczny kościół z 1462 r.
Drugi etap podróży wyznacza moment w którym docieramy do końca drogi powiatowej i po około 30km od Białogardu przekraczamy drogę wojewódzką nr 152. Tutaj zaczyna się droga rowerowa wybudowana w 2020 r. na dawnej linii kolejowej Świdwin – Połczyn-Zdrój. Po niecałych 6km docieramy do miejsca odpoczynku. Jadąc dalej prosto z górki po drodze wojewódzkiej wjedziemy do Połczyna-Zdroju, klimatycznego miasteczka znanego z wód zdrojowych oraz... browaru. Jeżeli skręcimy w prawo, czeka nas 30km podróż po szlaku zwiniętych torów do Złocieńca. Droga rowerowa, którą jedziemy jest jedną z pierwszych tego typu inwestycji w Polsce, a jej początki sięgają lat 90-tych. Asfalt trzyma się bardzo dobrze i pokonując niewielkie nachylenia możemy podziwiać roztaczające się wokół nas widoki na mocno pofalowane tereny Drawskiego Parku Krajobrazowego.
Wzdłuż linii kolejowej regularnie rozmieszczone są punkty odpoczynku, zwykle w miejscach w których niegdyś zatrzymywały się pociągi. Po tych czasach pozostały budynki stacji utrzymane w podobnym stylu. W jednym z nich możemy przenocować. W mijanych rejonach możemy odnaleźć dużo agroturystyk oraz restauracji. W Cieszynie położonym nad jez. Siecino jest duża plaża oraz hotel w pałacu. Zaraz za tą miejscowością mijamy miejsce gdzie miała przechodzić "berlinka" - autostrada mająca połączyć Berlin z Królewcem. Do jej ukończenia nigdy nie doszło choć prace były zaawansowane.
Po paru kolejnych kilometrach dojeżdżamy do Złocieńca gdzie warto odwiedzić Park Żubra z jedną z kilku zachowanych na Pomorzu alei grabowych.
III Złocieniec - Wałcz - Skrzatusz ok. 77km
Ten etap wymaga największych inwestycji aby stał się bezpieczny i wygodny do przejechania. Pomiędzy Złocieńcem a Wierzchowem można przejechać przez Bobrowo i tereny leśne. Odcinek jest głównie szutrowy ale część dojazdu do Bobrowa (ok. 1 km) jest trudno przejezdnym odcinkiem gruntowym. Alternatywą jest przejazd drogą powiatową przez Osiek Drawski do Wierzchowa. Pomiędzy Wierzchowem a Wałczem zaplanowano budowę ponad 30km dróg rowerowych na starych liniach kolejowych. Niegotowe odcinki można objechać drogami powiatowymi o małym natężeniu ruchu. Objazd można też skrócić przejeżdżać od Będlina do skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 177 po odcinku gruntowym (ok. 2,5 km) wzdłuż dawnej linii kolejowej.
Mapa Starego Kolejowego Szlaku: Białogard - Połczyn-Zdrój>>>
Mapa Starego Kolejowego Szlaku: Połczyn-Zdrój - Złocieniec >>>
Warto zobaczyć