Szlak prowadzi po terenach gmin Rewal, Karnice, Gryfice, Płoty. Przebieg szlaku: Płoty - Krężel - Waniorowo - Baszewice - Trzygłów - Brodniki - Gryfice - Niekładź - Prusinowo - Przybiernówko - Grądy - Modlimowo - Cerkwica - Gocławice - Karnice - Drężewo – Trzęsacz. Numer w Zachodniopomorskiej Bazie Szlaków Turystycznych: R-C-ZGY-007, wg PTTK: ZGL-101-z. Oznaczony kolorem zielonym.
Szlak należy do sieci rowerowych szlaków turystycznych powiatu gryfickiego „Gryfland”. Łączy wybrzeże Bałtyku z gminami położonymi na południe od morza, prowadzi przez atrakcyjne turystycznie wsie i miasta.
Odcinek 1: Płoty PKP - Gryfice Brama Wysoka. Nawierzchnia: asfalt, beton, drogi utwardzone, drogi gruntowe.
Naszą wycieczkę rowerową rozpoczynamy w Płotach przy stacji PKP, gdzie swój początek/koniec ma również drugi, okrężny żółty szlak rowerowy sieci „Gryfland”. Przed wyruszeniem w trasę warto zwiedzić miasto. Niewątpliwą jego atrakcją są dwa zamki: Stary Zamek z XIII w. oraz Nowy Zamek z XVI w. z zabytkowym parkiem. Pomiędzy zamkami znajduje się historyczna przeprawa przez Regę. Jest tu też przystań kajakowa - rzekę możemy pokonać szlakiem kajakowym w kilka dni, spływając do samego morza.
Jedziemy na północny zachód. Na skrzyżowaniu nieopodal przejazdu kolejowego skręcamy w drogę betonową. Po lewej mijamy zabudowania i dojeżdżamy do rozwidlenia. Droga biegnie dalej prosto w kierunku lasu, ale my skręcamy w lewo do Krężla. Przejeżdżamy przez miejscowość i docieramy do skraju lasu. Przecinamy strumyk i urokliwą drogą leśną wyjeżdżamy na otwartą przestrzeń. Mijamy osadę Wanierowo, docieramy do ogrodzonego parku i skręcamy w prawo. Szeroka droga gruntowa doprowadza nas do mało uczęszczanej drogi asfaltowej, którą dojeżdżamy do Baszewic. Następnie przecinamy zalesioną dolinę - za niewielkim podjazdem roztacza się przed nami malowniczy pejzaż. Docieramy do wsi Trzygłów położonej nad dwoma jeziorami (Pierwsze Trzygłowskie i Drugie Trzygłowskie). Przy drodze możemy zobaczyć drewniany posąg słowiańskiego boga Trygława. Warto obejrzeć także kościół filialny pw. św. Marii Magdaleny z 1896 r., neobarokowy pałac z przełomy XIX/XX w. oraz grodzisko słowiańskie, funkcjonujące pomiędzy X a XII w. W centrum wsi stoją pomniki przyrody - Dęby Trzygława.
Po zwiedzeniu wsi skręcamy koło kościoła w drogę asfaltową do Brodnik. Rzędy drzew po obu stronach drogi wyznaczają oś, zamkniętą widocznym na horyzoncie kościołem w Gryficach. Przejeżdżamy przez tory kolejowe i dojeżdżamy do Brodnik. Potem jedziemy ładnymi, utwardzonymi drogami leśnymi. Mijamy wiatę, obok której rozpoczyna się rowerowa ścieżka dydaktyczna z tablicami edukacyjnymi. Przy siedzibie Nadleśnictwa Gryfice warto na chwilę odbić od szlaku i zwiedzić miniogród dendrologiczny. Dalej jedziemy drogą asfaltową do Gryfic. Przy moście pieszym nad Regą swój początek/koniec ma czerwony szlak rowerowy Gryfland do Trzebiatowa. Jadąc wzdłuż Regi docieramy do ul. Starogrodzkiej, a potem do Bramy Wysokiej.
Przed dalszą wędrówką warto zwiedzić Gryfice. Nad Regą znajdziemy pole biwakowe z przystanią kajakową. Na uwagę zasługują pozostałości średniowiecznych murów obronnych z Wieżą Prochową oraz bramami: Wysoką i Kamienną, a z obiektów sakralnych Kościół Mariacki pw. Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny z XIII-XV w. Gryfice to również ciekawa zabudowa Starego Miasta, zespół zabudowy młyna z XIX w. i XIX-wieczne kamieniczki. Miłośnicy kolei powinni obejrzeć Muzeum Kolejki Wąskotorowej oraz stary dworzec wąskotorówki i szachulcowy magazyn, pozostałości zabytkowej linii wąskotorowej Gryfice-Popiele-Trzebiatów z przełomu XIX/XX w.
Odcinek 2: Gryfice Brama Wysoka - Cerkwica. Nawierzchnia: asfalt, bruk, beton, drogi utwardzone, drogi gruntowe.
Wyjeżdżając z miasta mijamy Muzeum Kolejki Wąskotorowej. Drogą asfaltową docieramy do wsi Niekładź. To właśnie w jej okolicy w 1121 r. Bolesław III Krzywousty pokonał wojska Pomorzan, dowodzone przez księcia Warcisława I i Świętopełka. Zachowała się tu zabudowa folwarczna z XIX wieku oraz prawie niewidoczne pozostałości zespołu pałacowo-parkowego.
Jedziemy dalej drogą asfaltową na północ i docieramy do Prusinowa. Tu znajdują się ciekawe obiekty dziedzictwa kulturowego: dwa murowane budynki mieszkalne z początku XX w., cielętnik w zespole folwarcznym z XIX w., park pałacowy, aleja kasztanowców, cmentarz wojenny. We wsi znajdziemy również 13 drzew, pomników przyrody, w wieku od 130 do 240 lat. Ruszamy na zachód i docieramy do Przybiernówka, gdzie także rośnie kilka 200-letnich pomnikowych drzew. Na końcu wsi skręcamy w prawo i kierujemy się wybrukowaną aleją do Modlimowa. Po drodze mijamy osadę Grądy i Gościmierz. Docieramy do Cerkwicy, gdzie turyści znajdą wiele ciekawostek, np. gotycki kościół Najświętszego Serca Pana Jezusa z przełomu XIV i XV w. z drewnianą wieżą z XIII w., położony na wzgórzu Dzwonnik. Od kościoła ścieżka prowadzi do studzienki św. Ottona z XII w - symbolicznego miejsca chrztu ludności Pomorza Zachodniego. Wokół kościoła znajduje się cmentarz żołnierzy niemieckich z I wojny światowej, tzw. Gaj Bohaterów. Warto obejrzeć także neoklasycystyczny dwór rodziny von Sydowów z końca XIX w. z parkiem dworskim, i pozostałości zabudowań folwarcznych z XIX w.
Odcinek 3: Cerkwica - Trzęsacz. Nawierzchnia: asfalt, bruk, beton, drogi utwardzone, drogi gruntowe.
Zjeżdżamy polbrukiem do drogi asfaltowej. Mijamy pomnikowy dąb i wyjeżdżamy z Cerkwicy w kierunku północnym. Po ok. 1 km koniecznie należy się zatrzymać i spojrzeć wstecz na panoramę Cerkwicy. Do Gocławic jedziemy drogą utwardzoną. Przejeżdżamy przez wieś i drogą asfaltową docieramy do Karnic. Przejeżdżamy przez most i docieramy do drogi wojewódzkiej nr 110. W Karnicach na uwagę zasługuje park pałacowy z XIX w. oraz kościół parafialny pw. św. Stanisława Kostki z XV w., przebudowany w stylu barokowym w XVIII w. Obok kościoła stoi kaplica grzebalna z XIX w. Na rozwidleniu dróg na końcu wsi skręcamy w lewo i wjeżdżamy w las. Docieramy do osady Niwy, a potem starą aleją drzew do Drężewa. Tu warto odbić na moment ze szlaku w lewo, aby obejrzeć ruiny XIX-wiecznego pałacu z założeniem parkowym.
Za wsią wyjeżdżamy na otwartą przestrzeń. Prosta droga wyłożona płytami betonowymi powiedzie nas wzdłuż torów kolejki wąskotorowej do widocznego na horyzoncie Trzęsacza. Na tym odcinku szlak ma wspólny przebieg z niebieskim szlakiem pieszym Pobrzeża Rewalskiego, który ma początek/koniec w Trzęsaczu.
Do zabudowań Trzęsacza dojeżdżamy od strony południowej. Mijamy stajnię i przejeżdżamy przez tory wąskotorówki, mając po lewej przystanek końcowy/początkowy Nadmorskiej Kolei Wąskotorowej, administrowanej obecnie przez gminę Rewal. Za przejazdem kolejowym mijamy zabytkową remizę strażacką i docieramy do XIX-wiecznego dworu z zabudowaniami folwarcznymi oraz zabytkowym parkiem z cennym starodrzewem.
Dojeżdżamy do skrzyżowania w centrum Trzęsacza, gdzie nasz szlak kończy/rozpoczyna swój bieg. W lewo odchodzi deptak prowadzący do XV-wiecznych ruin kościoła na skarpie nad morzem, po drodze mijając Muzeum 15. Południka. Trzęsacz to również ważny węzeł szlaków turystycznych. Krzyżują się tutaj szlaki piesze: międzynarodowy E-9, historyczny czarny oraz rowerowy międzynarodowy R-10 i niebieski szlak gminy Rewal.
Warto zobaczyć